Entrevista a Daniela Cugliandolo


Fotografia d'Ingrid Quiroga


"Als meus curtmetratges els personatges són els reis i qualsevol història acaba sent un retrat en un joc de miralls que m'inclou".


................................

Una entrevista de la historiadora de l'art Emma Giné per Art Neutre?

................................

Daniela Cugliandolo és una artista audiovisual argentina, que viu a Barcelona des de fa sis anys. Ha estudiat teatre, música i audiovisuals. Es dedica al món de cinema i les seves obres, retrospectives i monògrafics, han estat presentades en diversos festivals, museus i espais culturals. Actualment, s'encarrega de la programació de l'espai d'interacció cultural Almazen de Barcelona, fa diversos cursos de realització al Centre Cívic Pati Llimona i presenta la peça de videoart "Esto no es un recuerdo" al Festival del Loop'07.

- Com vas decidir dedicar-te al món del Cinema?

Després d’anys de búsqueda fent teatre i música, vaig trobar amb el cinema la satisfacció de la realització i el resultat. Vaig començar filmant amb un rodet de Súper 8 en 15 minuts un curt mut de 3 minuts que no va tenir edició posterior. Era la síntesi d'una obra de teatre que vaig estar dirigint durant mesos i que només va veure la llum després de passar i passar pel projector. Fascinada amb “el revelat” immediatament ho vaig mostrar en públic i va agradar molt. Durant un any vaig fer un o dos curts cada mes i els vaig projectar en Súper 8 a festes, inauguracions i esdeveniments culturals de Buenos Aires. Vaig aprendre molt de les opinions de la gent, també de les variables de l'entorn i els canvis d'intenció que produïen les diferents músiques.

- Com és la teva obra? Què vols expressar?

M'interessa narrar amb els llocs i persones que m'envolten, és el que tinc i conec. Als meus curtmetratges els personatges són els reis i qualsevol història acaba sent un retrat en un joc de miralls que m'inclou. No sé si és el que vull dir sinó més aviat el que acabo dient.

- Quines influències voldries destacar?

El curt “Veo el futuro” comença amb una imatge que després vaig descobrir que era la reproducció de la del cartell d'una escola de fotografia que vaig veure durant mesos al carrer on vivia. No sóc conscient de quant i com m'afecta tot el que veig, escolto i visc, que suposo esdevé el meu banc de dades.

- I amb quines tècniques treballes?

Amb Súper 8 vaig filmar 20 curtmetratges utilitzant un únic rodet, editant amb càmera. Ara utilitzo més vídeo i em vaig introduint en el trencaclosques de l'edició que em va descobrir un altre món. Sempre vaig treballar gairebé sense guió, entrant en la possible història amb els meus còmplices (actors, assistents), algunes pautes, capricis o idees recurrents, i la convicció que podíem omplir el buit. La majoria de les vegades va sortir bé.

- Com veus el sector del cinema i els curtmetratges a Catalunya?

A Barcelona hi ha una gran varietat de mostres i festivals, durant els anys que fa que visc aquí veig com van proliferant, i això és bo, tot i que aquesta concentració d'esdeveniments de tot tipus, en general deixi fora a la resta de Catalunya.

- I a l'Argentina?

A l'Argentina tot succeeix a Buenos Aires, millor dit a la Capital Federal i és molt determinant, de festivals o mostres de curtmetratges n’hi ha molt pocs en comparació amb Barcelona però la gent s'implica molt. Al festival de cinema independent de Buenos Aires d'aquest any, al que vaig ser convidada a fer una retrospectiva, van assistir uns 260.000 espectadors.

- Per acabar, que destacaries dels teus projectes?

Quan he de pensar amb el final d'un treball trobo sempre diverses possibilitats totes igual de vàlides, portes que s'obren a diferents definicions i que no voldria descartar. També m’ha passat amb versions senceres com amb les dues de “Esto no es un recuerdo”. Vull explorar aquesta multiplicitat de resolucions entorn d'una idea, trobar la manera narrativa d'expressar-lo.


Per conèixer més a la Daniela Cugliandolo:

[bio] Les seves obres han estat presentades com a retrospectives o monogràfics al 9º Festival de cine independiente de Buenos Aires, (2007) - Cinemateque de Saint Etienne, França (2006) - Mad-movies ciclo Madonas, Barcelona (2006) - Nuevo cine argentino. Itinerant Holanda (2006) - Off Loop'06, Barcelona - Super 8 international Day 40 years, 40 cities, Barcelona (2005) - Cine y video Argentino. Itinerant Colombia (2004) - Starting from scracht, Amsterdam (2004) - II Festival d´art sonor al Prat, Barcelona (2003) - Trans-art Barcelona (2003) - Barcelona Visual Sound (2003) - Museo de Arte Moderno de Buenos Aires. (2002) – Curtmetratges de Nit'02, Barcelona - Canal Drop, Barcelona (2002) - Alianza Francesa, Buenos Aires. (2002) – C.C.R.Rojas, Buenos Aires (2001) - GRECC, Barcelona (2001) - Visual 01, Madrid - Cinemateca Nacional de Ecuador (2000) - PROA, Buenos Aires (2000). Coordinació Argentoscopia mostra de curtmetratges argentins (2003-2006).



Web: http://ar.geocities.com/cugliandolo_s8

Bloc: http://cortoscugliandolo.blog.com

Vídeo entrevista: http://cinevivo.com.ar/home/index.php?tpl=home_videoentrevista&idcontenido=528



 
Related Posts with Thumbnails